Abstract
Advances in scientific research and dissemination do not guarantee the use of evidence in real scenarios, mainly due to access to technical-scientific information and how knowledge is translated. This study aims to determine the prevalence of primary health care nurses in Pará with access to technical-scientific information, in order to compare the national prevalence and identify the sociodemographic and training factors associated with this access. This is a cross-sectional prevalence and analytical study carried out in the state of Pará between November 2019 and August 2021, with nurses from primary health care. Data were collected using an electronic form and analyzed using chi-square, Fisher's exact and binomial tests for two proportions. 193 nurses participated. The prevalence of access to technical-scientific information was 88.6% (171/193), with a difference in the proportion of this access in relation to Brazil (95.1%; p=0.000). There is a statistically significant difference in the proportion of nurses who participated in meetings/seminars (97%; p=0.000) and refresher courses (100%; p=0.000) according to access to information. A higher percentage of nurses use their residence to access information such as government sources, scientific journals and social media. The study concluded that there is disparity in access to information by nurses in Pará when compared to Brazil. There is a need to expand participation in refresher courses and seminars, and digital strategies are tools that can contribute to this reach and are used by nurses.
A Tempus garante critérios rigorosos, por meio de avaliação sistemática. Os autores se responsabilizam pela veracidade e ineditismo do trabalho cabendo a eles a cessão de direitos de publicação à revista. A confiabilidade dos conteúdos e a marca própria de apresentação tem como objetivo uma comunicação personalizada, adaptada aos padrões da revista, na medida em que adota critérios de excelência exigidos por seus usuários e especialistas, considerando os rigores da comunicação científica. Os autores devem especificar sua contribuição individual na concepção, delineamento, execução do trabalho, análise ou interpretação dos dados, redação e aprovação final do manuscrito. Incluir Fontes de financiamento e de apoio logístico das pesquisas. Ao final da submissão do artigo, os autores devem enviar uma declaração de cessão de direitos de publicação à Revista TEMPUS , assinada e no formato PDF (Portable Document Format ): Modelo da declaração de cessão de direitos.