Permanent education: reflection in practice nursing hospital.
PDF (Português (Brasil))

How to Cite

Pinto, J. R., Ferreira, G. S. M., Gomes, A. M. de A., Ferreira, F. I. S., Aragão, A. E. de A., & Gomes, F. M. A. (2015). Permanent education: reflection in practice nursing hospital. Tempus – Actas De Saúde Coletiva, 9(1), Pág.155–165. https://doi.org/10.18569/tempus.v9i1.1699

Abstract

In hospital practice, the Permanent Education is essential to the training of workers, which must have knowledge refurbished in their professional practice. With this in mind, we sought to analyze through this research the perception of nurses in a teaching hospital about permanent education in the hospital. It is a descriptive research with qualitative approach, performed with nine coordinators of nurses sectors, using three focus groups, consisting of three nurses in each group. The research took place at the Hospital of the city of Sobral, Ceará. They used interviews that were recorded in group meetings. The Bardin content analysis structured the important findings. These results were separated by thematic units. The ethical principles were respected according to Resolution 466/12. The first thematic unit investigated the knowledge of the subjects on the Permanent Education, Continuing and service. The first findings identified differences of opinions when participants conceptualized the difference between the methods of health education. The second unit rescued the opinion of the subjects on the strategies to deploy a permanent education commission in the hospital. The statements of the participants revealed that the commission should motivate professionals to continue qualifying service. Even inquired that these committees should be multidisciplinary. The last unit analyzed referred to the way of acting of permanent education committees. The investigation indicated that they should provide better education for professionals applying active methodologies.
https://doi.org/10.18569/tempus.v9i1.1699
PDF (Português (Brasil))

References

Candau VM. Sociedade, educação e cultura(s): Questões e propostas. 3ª Ed. Petropólis: Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

Paschoal AS, Mantovani MF, Meier MJ. Percepção da educação permanente, continuada e em serviço para enfermeiros de um hospital de ensino. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, 2007; 41(3), 478-484.

Pope C, Mays N. Pesquisa qualitativa na atenção à saúde. 3ª Ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Ceará. Contrato organizativo de ação pública de saúde: Região de Saúde de Sobral. Fortaleza-Ce: SESA, 2011. Disponível em: <http://www.saude.ce.gov.br/index.php/decreto-fundes-fundos-municipais>. Acesso em: 28 jun. 2013.

Ressel LB, Beck CLC, Gualda DMR, Hoffmann IC, Silva RM, Sehnem GD. O uso do grupo focal em pesquisa qualitativa. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, 2008 Out-Dez; 17(4): 779-86.

Marconi MA, Lakatos EM. Fundamentos de Metodologia Científica. 7ª Ed. São Paulo: Atlas, 2010.

Trad LAB. Grupos Focais: Conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com uso da técnica em pesquisa de saúde. Physis Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, 2009; 19 (3):777-796.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12ª ed. São Paulo: Hucite; 2010.

Ministério da Saúde (Br). Comissão Nacional de Ética em Pesquisa CONEP. Resolução nº 466/2012. [citado em 12 nov 2013] Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf.

Peixoto LS et al. Educação permanente, continuada e em serviço: desvendando seus conceitos. Enfermería global, 2013; 1(29): 324-340.

Batista Karina Barros Calife, Gonçalves Otília Simões Janeiro. Formação dos profissionais de saúde para o SUS: significado e cuidado. Saude soc. 2011 Dez; 20(4): 884-899.

Bezerra ALQ et al. O processo de educação continuada na visão de enfermeiros de um hospital universitário. Rev. Eletr. Enf. [Internet]. 2012; 14(3):618-25.

Ceccim RB. Educação Permanente em Saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface (Botucatu), Botucatu, 2005; 9(16):161-168.

Fernandes RMC. Educação permanente nas situações de trabalho de assistentes sociais. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, 2012; 10(3):481-505.

Silva LAA et al. Educação permanente em saúde na ótica de membros das comissões de Integração ensino-serviço. Rev Enferm UFSM, 2013; 3(2):296-306.

Lobato Carolina Pereira, Melchior Regina, Baduy Rossana Staevie. A dimensão política na formação dos profissionais de

saúde. Physis. 2012; 22( 4 ): 1273-1291.

Bertoncini JH, Pires DEP, Ramos FRS. Dimensões do trabalho da enfermagem em múltiplos cenários institucionais. Revista Tempus Actas de Saúde Coletiva, 2011; 5(1):123-133.

Carvalho AAS. Carvalho GS, Rodrigues VMCP. Valores na educação em saúde e a formação profissional. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, 2012; 10(3):527-540.

Gonzalez, Alberto Durán; Almeida, Márcio José de. Ativação de mudanças na formação superior em saúde: dificuldades e estratégias. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, 2010; 34(2):238-246.