Ergologic analyses of the professional acting of primary health care teams within SUS

Versions

PDF (Português (Brasil))

Keywords

Trabalho
Engajamento no trabalho
Competência profissional
Educação continuada
Pessoal de saúde
Trabalhadores. Work
Work engagement
Professional competence
Education continuing
Health personnel
Workers Trabajo
Compromiso laboral
Competencia profesional
Educación continua
Personal de salud
Trabajadores

How to Cite

Warmling, C. M., & Fajardo, A. P. (2024). Ergologic analyses of the professional acting of primary health care teams within SUS. Tempus – Actas De Saúde Coletiva, 12(4), 288–305. https://doi.org/10.18569/tempus.v12i4.2571 (Original work published December 28, 2023)

Abstract

This paper analyzes how the use of ergologic concepts of the competence to act, assumed as a theoretical framework, contributes for the understanding of work processes of primary care health teams within the National Unified Health System (SUS). It was conducted a single case study with two units of analysis and a qualitative approach. The research settings were 17 municipalities from the central administrative macroregion of Rio Grande do Sul state. A total of 26 focus groups were conducted, being 17 in the Unit of Analysis 1 (17 physicians, 17 nurses and 17 dentists) and 9 in the Unit of Analysis 2 (18 dentists, 6 dental hygienists and 4 oral health auxiliaries). A script based on the theory of competence to act guided the groups. The analysis evidences that the use of protocols by the worker goes beyond planning in health. When facing daily situations, the workers' values and knowledge are used to address specific needs, as the professionals master and renormalize protocols and techniques. The continuing education processes in health are included in the daily work, but they are rather formal activities instead of opportunities to debate values. These spaces must be used for such between institutions, workers and users, aiming at the production of health care. Thus, facilitating to the workers to take over their role as protagonists of the activity would imply in the gathering of (previous and acquired) knowledge and values in search of a creative production at work.

https://doi.org/10.18569/tempus.v12i4.2571
PDF (Português (Brasil))

References

Di Ruzza R. Comprendre pour agir ou/et agir pour comprendre l’activité au cœur de l’action et de la recherche. Conferencia 2010;53:160. doi:10.1017/CBO9781107415324.004.

Schwartz Y, Durrive L. (Orgs.). Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2007.

Di Ruzza R. Chapitre 1. L’analyse du travail, une démarche ergologique.Trav. au XXIe siècle. 2006:17. doi:10.3917/dbu.bouti.2006.01.0017.

Schwartz Y. Conhecer e estudar o trabalho. Trabalho & Educação 2015;24(3):83-89.

Fullerton JT, Ghérissi A, Johnson PG, Thompson JB. Competence and competency: core concepts for international midwifery practice. Int. J. Childbirth 2011;1(1):4-12.

Boreham N. A theory of collective competence: challenging the neo-liberal individualism of performance at work. Br. J. Educ. Stud. 2004;52(1):5-17. doi:10.1111/j.1467-8527.2004.00251.x.

Hampson I, Junor A. Putting the process back in: rethinking service sector skill. Work. Employ. Soc. 2010;24(3):526-545. doi:10.1177/0950017010371664.

Armstrong P. Puzzling skills: feminist political economy approaches. La Société Can. Sociol. 2013.

Schwartz Y. Motivações do conceito de corpo-si: corpo-si, atividade, experiência. Letras de Hoje 2014;49(3):259-274.

Cunha DM. Agir em competência: notas sobre a abordagem ergológica. Educ. Tecnol. 2007;12(3):39-41.

Schwartz Y. A experiência é formadora? Educação & Realidade 2010;35(1):35-48.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Coordenação de Acompanhamento e Avaliação. Avaliação na Atenção Básica em Saúde: caminhos da institucionalização. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2005. 36 p.

Brasil. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº. 1.654, de 19 de julho de 2011b. Institui, no âmbito do Sistema Único de Saúde, o programa nacional de melhoria do acesso e da qualidade da atenção básica (PMAQ-AB) e o incentivo financeiro do PMAQ/AB, denominado componente de qualidade do piso de atenção básica variável - PAB variável. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF 20 jul. 2011b. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt1654_19_07_2011.html>. Acesso em: 15 de mar. 2013.

Yin RK. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman; 2010. 205p.

Hollander JA. The social contexts of focus groups. 2004. doi:10.1177/0891241604266988.

Schwartz Y. Uso de si e competência. In: Schwartz Y, Durrive L. Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Eduff, 2010.

Griffiths L. Making connections: studies of the social organisation of healthcare. Sociol. Health Illn. 2003;25:155-171. doi:10.1111/1467-9566.00345.

Davies C. Some of our concepts are missing: reflections on the absence of a sociology of organisations in Sociology of Health and Illness. Sociol. Health Illn. 2003;25:172-190. doi:10.1111/1467-9566.00346.

May C. The clinical encounter and the problem of context. Sociology 2007;41(1):29-45. doi:10.1177/0038038507072282.

Schwartz Y, Durrive L. (Orgs.). Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2007.

Schwartz Y. Concepções da formação profissional e dupla antecipação. Trabalho & Educação, 2013; 22(3):17-33.

Schwartz Y. Conhecer e estudar o trabalho. Trabalho & Educação 2015;24(3):83-89.

Bertoncini JH, Pires DEP de, Scherer MD dos A. Condições de trabalho e renormalizações nas atividades das enfermeiras na saúde da família. Trab. Educ. Saúde 2011;9(supl.1):157-173.

Kappaun NRC, Oliveira SSS, Muniz HP. “Agir em competência” e cuidados paliativos: uma reflexão sobre o cuidar de pacientes terminais. Ergologia 2017;18:147-172.

Schwartz Y, Durrive L. (Orgs.). Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. 2. ed. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2007. Cap. 1, p. 25-36.

Schwartz Y. Manifesto por um ergoengajamento. In: Trabalho e ergologia II: diálogos sobre a atividade humana. Belo Horizonte: Fabrefactum, 2015. P. 325-369.

Gomes JC, Toassi RFC, Warmling CM.O agir profissional de equipes de saúde e a atenção a gestantes no Sistema Único de Saúde. Saberes Plurais 2016;1(1):81-94.

Warmling CM, Fajardo AP, Meyer DE, Bedos C. Práticas sociais de medicalização & humanização no cuidado de mulheres na gestação. Cad. Saúde Pública 2018;34(4):1-11.

Rocha ET da, Warmling CM. Processo de trabalho e agir profissional no cuidado em saúde bucal no Sistema Único de Saúde. Saberes Plurais 2016;1(1):113-131.

Joazeiro EMG, Scherer MDA. Trabalho coletivo e transmissão de saberes na saúde: desafios da assistência e da formação. Tempus Actas de Saúde Coletiva 2010;6(12):279-293.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria-Executiva. Subsecretaria de Assuntos Administrativos. Educação Permanente em Saúde: um movimento instituinte de novas práticas no Ministério da Saúde: Agenda 2014 / Ministério da Saúde, Secretaria-Executiva, Subsecretaria de Assuntos Administrativos. – 1. ed., 1. reimpr. – Brasília: Ministério da Saúde, 2014. 120 p.: il.

Le Bris R. Trabalho. Laboreal 2017;13(1):104-107. http://dx.doi.org/10.15667/laborealxiii0117rlb

Entretien de la SELF avec Yves Schwartz. Mené en décembre 2017 par Jean-Claude Sperandio et Annie Drouin. https://ergonomie-self.org/wp-content/uploads/2018/04/Schwartz-Yves.pdf